Nora e Kelmendi, një heroinë legjendare shqiptare.
E quajtur "Helenja e Shqipërisë",
SHENIM: Marin Sirdani e perpiloi kët tregim simbas Prël Tom Cubit prej Selcet dhe Gjergj Alezit prej Boget. Gojëdhanat e dy Kelmendasve përkojnë me shkrimet historike të Pjeter Bogdanit, F. Lenormant-it, P.F. Arcangelo da Salto, dhe De Gubernatis-it)
Nder shum pashallarë qi i lanë nji emen të zi vedit në Shqypnin e Verit per barbarizem e mizori njehet edhe nji farë a Vuçi Pashet. Mbasi ky nier i mbrapshtë me nji ushtri të madhe turke i ra kryq e terthuer Kosovës mbarë, tuj ba shka i shkojte neper mend; ba at krahinë per shkop, mësyni Kelmendin, fisin ma të fortin e asajë kohe. Bashkue nji mori ushtrijet niset ky prej Shkodret, e tuj kalue neper Shkrel, Kastrat e Rapshë të Hotit bjen në Grabom.
Kushtrimue Kelmendi, betohet më shtatë e shtatdhetë, jo vetem burrat por edhe grat, mos me i ra Turkut në dorë per së gjalli. Nji tubë sish aty per aty me të leta u turren e u ndeshen me terbim n'anmik më nji lug, ku u derdh gjak i pamasë, e prandej qëme atëherë e më sod i mbet emni Breg-gjakës.
Perballë njaj anmiku teper të madh Kelmendsit shkuen tuj luftue e tuj u smbrapë kadales derisa ushtrija turke zotnoi dy lugjet e Kelmendit. Atëherë, lanë disa çeta të shperdame malesh, u ngujuen me rob e robi në Nikç, në vendin qi quhet "Gjytetza e Kelmendit".
N'egercim të dameve e të trazimeve qi paten prej Kelmendsve ushtrija t'a pershkoi vendin tuj rroposë e tuj prishë gjithshkahin, kshtuqi në pak dit u ban ato vise si mos të kishte banue kurr rob i Zotit n'at dhé, shpijat zhdukë me themel, pemët pre për tokë, arnajët prishë e deri ledhet e bashtinave dermue.
Por para atij mjerimit Kelmendsit nuk ishin kurrkund të lodhun. Burra e gra bishin dita me ditë e natë me natë aty ktu prej gerllatave e shkamive si të terbuem në çeta ushtarake e bajshin kërdi në ta.
Tuj e pa Vuçi Pasha se me të keq ishte e kotë me shtrue at fis të fortë, mendoj me e thye me premtime. U çoi prandej lajmin se mbrenda nji jave kushdo, burrë a grue, do t'u dorzojte, jo vetem ishte i falun per shkado kishte bâ, por edhe do t'i shperblehej dâmi qi kishte pasë për shkak t'asajë lufte.
Kur mbërrijti lajmi i Pashës te Gjyteza e Kelmendit ku ishte fuqija ma e madhja e tyne, Kelmendasit u mblodhen në kuvend, e mbasi nuk i shkojte asnjanit as neper mend me u dorzue me gjithse kishte hipë nji zi aq e madhe buke sa me u mbajtë i lum aj qi muejte me u ngî me lkura ahi, persriten bén qi kishin pasë bâ kur nisi lufta, "mos me i ra per së gjallit Turkut në dorë". Posë kësajë, perforcuen edhe ndeshkimin e zakonshem të tyne—me bâ batare kedo që guzonte me bâ spionazhë a me tradhtue vendin.
Me burra, n'at mbledhe, ishin edhe nji numer i mirë grash e vajzash qi ma se nji herë kishin ra në luftë e ishin da me nderë. Nji nder to, emnit Norë, e bija e njaj kryetarit, vajzë kund njâ njizet vjeçe, e bâshme, e lidhme e me nji bukuri të jashtzakonshme, e quejtun prandej edhe Nora e Bukur, lypë lejen me folë. Nxjerrë at leje, u thotë se po kje se e kishte fatin me u ndeshë vetem per vetem me Vuçi Pashën, do t'i a merrte jeten.
I ati, i cili ndollej aty në mbledhje, i dha pa tjeter bekimin, veç i tha të mendohej mirë para se me bâ at hap— a me këthye me nderë a me dekë me nderë. E prekun vajza prej atyne fjalve i pergjegjë t'et faqe gjith atij burri: "Se si ka me mbarue jeta e erne, lum tata, veç Zoti e din. Ndoshta Vuçi Pasha asht jetëgjatë e jetëgjati nuk bahet jetëshkurtë, por per vedi di me thânë se qe besa e Zotit, un po shkoj e virgjën. A do të këthej e virgjën a por do të des e virgjën".
Ndërsa kjo po flitëte, krenët i lshojn syt shoqi-shoqit, e mbasi e dishin për fort të virtytshme dhe e kishin pa disa herë tue ra në luftë me ta e tue u pre me Turq si ma i miri djaloç, ke mendoj shin se edhe bukurija e saje do t'i ndimojte me u ndeshë vetem per vetem me at Pashë, të tanë nji zanit, si të marrun vesht, i thonë: "Ta priftë Zoti mbarë, o Sokoleshë!".
Me kaq kuvendi dahet, e kush shpresoj te në vepren e sajë, tjerët mjerojshin per rrezik ma fort të nderës se të jetës së sajë. Nora nuk u hutue, por marrë ngrykë t'an e ma t'afermit e vet, 'veshet, mathet e kapistallet, e shtin nji kurqele në postavë, dhe drejtohet fill e te Pasha.
Roja tuj pasë urdhnin mos me i thânë kujë gjâ po deshti me u dorzue, dhe mbasi Nora tha se ishte e çueme prej krenve me u marrë vesht me Pashen per punen e dorzimit, s'i bani fije pengimit, kështuqi mbrrijti në Tamaré, ku ishte qandra e ushtris, pa i hi ferrë në kambë.
Lajmue Pasha se kush ishte e pse dojte me u pjekë më tâ, menjiherë e grishë në shatorre të vet. Aty nisë kjo me e rrejtë e me e kaçarrejt mbi mendimin e krenve. Pasha, para sajë, kishte mbetë shtang prej gojëtarfs e ma fort prej bukuris së saj, e tuj e pa kjo se i a kishte marrë mendët e tretë krejt fillin, nxjerrë me të shpejtë kurqe1in prej postavet e t'ia a rnshon dy-tri heresh lik në zemer, e pa e lanë me bâ as-ih as-uh e len shakull per tokë. Prehë kambët atëherë Nora e çan rrugës drejt kahë kishte ardhë, e roja ke e kishte pa pak orë perpara tuj kalue andej s'i bani fjalë, me mendue se ajo do t'ishte ndermjetsja e Pashës me Kelmen.
Nuk vonoi shum e u perhap lajmi i vrasjes së Pashës, e ushtrija u perzie si flokët e harapit, po heroina kishte kalue n'anë të t'vetve e kishte pshtue. Kelmendsit, tuj perfitue prej asajë rase të bukur, porsa u ra muzgu, u lshuen si egercina, burra e gra, me brimë zajesh e pushke, me krizem e rrokollim shkrepash me të vojtë mendja se po shembej toka. Ushtrija tuj mos i dijtë manâ vedit muer hiken, rrugë e pa rrugë, tuj lanë nozull e gjithshka pat. Në ket pshtjellim disa çeta Kelmendasei ndoqen kambë per kambë turqit tuj i damtue per së forti, disa xûnë gryka e shtiqe e bânë rrenim në ta, tjerë rrokllojshin shkambij e shkrepa kahë kalojshin turqit lugjeve e gerllatave ei bajshin me iu dhimbët gurit e drunit. Aq kerdí u ba n'ushtri të Turkut n'at luftë neper ato vende të thyeshme, sa me t'u dukë prrallë shka u diftojte per ta, e prandej atye mbrapa mbet fjalë: "S'lufton Kelmendi, por lufton vendi".
Çka thotë Historia?
Kemi para sysh katër shkrimtarë qi flasin mbi ket luftë të pergjakshme qi bani Kelmendi kundra Turkut, e mbasi nuk munden me u pasun perdoresh letas prej kujdo veprat e tyne, po botojm shka thotë seicili veças, pse ashtu sbashkut plotsohet kallximi. Prej tyne, si ka me u pa, dishmohet numri i madh i ushtris turke tridhetë mij vetshe me nozull e municjon per ball të shum-me-thânë nândqind Këlmendasve në gjendje ke s'vé-mâ-keq buke, ndima qi paten prej grave, vrasa e Vuçi Pashës, dhe disfata e turpshme e Turqve.
Posë ndonji rrethane lufte e trimnisë së heroinës, e cila, si u diftue sypri, asht e ruejtun shum bukur në traditen e fisit kreshnik të Kelmendit, perkojn shqimit me kallximin populluer, prandej mbarë rrjedha e ksajë lufte mund të xehet e vertetueme shi si e difton populli.
Pjeter Bogdani
(Cuneus Prophetarum, fq.43-44)
Nder shembuj të perkurmit bjen edhe këte : "Kush mundet me i ram mboh se mâ i vobek kje Vuça Pasha, i silli per të mbëledhë nji ushtri dymbëdhetë mi vetësh, nuk i mastuen shum miljon ar, se Kelmendsit, të sijt me nji za: "Eja kush ansht trim" mbledhunë afer pesqind vetë, vran Vuça Pashen, vjetit së Krishtit 1630. E në nevojë mpsuen me granë lëkuren e qarrit, posi të begatët majen e miellit, ende atyne ajo gjellë mâ shije u ka, se Pashallarvet e Sanxhakvet mishi i kingjavet e vjetave të njomë, pa ndiem kurraj të ngimë, tue ngrânë per gjith horë e tue votë rreth neper râjë të tyne, posi tha Profeta: "Kanë me ardhunë rreth gjytetsë e kanë me pësuem uni posi qent e gjithëherë mâ fort dëshërojnë".
F. Lenormant
Turcs et Montenegrins, 1866)
"Tuj e dijt qeverija otomane, thotë Lenormant,se çerdhja e anmiqve të sajë ishte Kelmendi, i dha urdhen në vjetë 1624 Pashës së Pejës e Mydyrrit të Gucls me e shtrue e me e ba të pakenun at fis. Kta mbas urdhnit qi paten i mS)ln, po kjenë da me dam e mbarre të madhe. Po per me muejt me e hjekë at kore prej vedit muerren e dhanë deri sa te e vona i a mbushen menden Stambollës me çue ndima të mdha e ushtri per me pushtue at fis, qi i qitëte aq trazime qeveris. Kshtu Pasha i Shkodres muer urdhen me e bashkue fuqfn e vet me fuqf të Pashës së Boznjes e të Pejës e me e msy Kelmendin. Ushtrija e bashkueme mbrrijti në tridhetë ml vetë edhe u nis prej Shkodret e u kap lugut të Cemit perpjetë. Kelmendsit u rrudhen perpjetë para gjith asajë mori ushtrije. Pa mbrrijt në Tamare, ku piqen Cemi i Selcës e Cemi i Vuklit e ku Kelmendt kishin rrenue uren, banë nji dredhf. U vUnë në të hikun pa ba asnji qindresë me randsf. Kjo ligshtf e dukshme u dha zemer Turqve e filluen me u shperda tuj e kalue lumin në kambë e tuj i ndjekë Kelmendsit majeve ku u shtemguen per qindresë. Para se me i a nisë ktij sulmit Kelmendsit kishin çue nji rrem ushtrije mbrapa Turqve tinzë, e kshtfi pa pritë pa kujtue kjenë të ffiSYm prej të dyja anve. Kelmendt të ndimuem edhe prej grave të veta rrokulluen shkarnij e shkrepa mbi Turq, të cilt ishin shperda lugut të Cemit e brijave, por shumica gjindeshin në nji grykë të ngushtë, ku s'muejshin me u sjellë. Me i msy para nuk muejshin, pse ndesheshin në trup t'ushtris së Kelmendit, sidomos në shkrepa e shkarnij, qi u rrokullojshin në ta, kshtuqi s'u mbet tjeter veç me i çilë shteg vedit per mbrapa, shka nuk u duel ndryshe j veç tuj ba të bjerruna të mdha. Prej Turqve mbeten dekun gjashtrnf vetë, me gjithse nuk kjenë veç nandqind Kelmen, qi perbajshin gjith fuqin e tyne. Pasha i Boznjes kje i pari, qi u vu në të hikun
P.F. Arcangelo da Salto
P.F.Arcangelo da Salto: Vita del Venerabile Padre Fr.Bonaventura da Palazzuole (Diario francescano, vol.lI, pag.18, - 2 ttobre).
Vjetin 1368 dau Sulltani me mposhtë të Krishtenët të quejtun Kelmen, banorë të maleve të nalta të Shqypnis, shka s'i kishte dalë me ba qëse kishte pushtue at mbretni. Shenjoi per at qellim Pashen e Bosnjes me nji ushtri tridhetë mij luftarësh me të cillt shkojshin perdhuni edhe shum të Krishtenë. Ndeshë të dyja ushtrit në shoshoqen me gjithse Kelmendsit s'ishin veçse shtatëqind, të ndimuem prej vendit të thyeshem, mbyten katermi Turq, mueren nozull e municjone, e ushtrija qi pështoi u vu në të hikun e kjenë të ngushtuem me e shgrehë luften. Prej Kelmendsve mbeten vetem trembëdhetë të dekun e disa të varruem, e prej të Krishtenve qi ishin kenë me Turq mbeten dekun tre a kater".
De Gubematis
Orbis Seraphicus, vol.lI, page 406, 473.
Edhe De Gubematis e difton të thuesh nji-nji rrjedhen e ksajë lufte si ky shkrimtari i fundshem [si P.F. Arcangelo da Salto]. Shton e thotë veç se Kelmendsit si per natyrë e vend të fortë, si per trimni qi tregojn xehen per ma të rrebtit nder Shqyptarë ( ... tum propter naturae et loci, munimen, tum ob propriam magnanimitatem sup ra, omnes Albanenses reputantur). Per shkak të disa të thyemeve t'ushtris turke e pse s'kishin muejt kurr me e shtrue at vend kishin fitue nji nam të madh n'anekand mbretnin otomane (in toto ottomanico dominio magni nominis facti fuerant)
Kjo luftë, mbas ktij, ndolli kahë mjedisi i dimnit të vjetit 1637, e shkaku pse mbeten aq pak të krishtenë, qi ishin n'ushtri turke, e ven pse tuj e dijt Kelmendsit se perdhuni kishin ardhë me luftue kundra tyne e lshuen zâ të bâjshin ndonji shêj per me i njoftë, e ashtu u ruejten mos me i damtue.
1620: Nora of Kelmendi, a legendary Albanian heroine. She can be called the "Helen of Albania", for one of the biggest wars was "caused" by her beauty. But she can also be called the Albanian Brünhilde too, for she was the greatest woman warrior in the history of Albania and further. After her father abandoned her as an unwanted daughter, her aunt raised her as a boy. Nora's biological father, having the desire to train some young man to become a fighter, decided to train the adapted “son” of his sister. Hence, unknowingly, he trained his own daughter to become a fighter. When Nora grew up, she become the most beautiful women in the Malesi region. One day, Bosnian Pasha saw her and wanted to marry her. But she didn't. He was quoted as stating: "I'll burn all of Malesi to ashes he said, or Nora will become my wife". She devised the plan of how to kill the mad Bosnian Pasha. According to a version, Nora pretended to want to marry the Pasha and visited him in his tent hiding a dagger. She stabbed the Pasha a few times, kicked him around the back of his head, and choked him a little so he would not scream. But Pasha survived the stabs. Nora ran as planned while the Malesians attacked the Ottomans army and they suffered great losses.
Nora of Kelmendi (17th century), can be called the "Helen of Albania", for one of the biggest wars was "caused" by her beauty. But she can also be called the Albanian Brünhilde too, for she herself was the greatest woman warrior in the history of Albania and further. There are two versions of Nora and both versions end with Nora killing the Pasha (a Bosnian man) who has been documented to have been the leader of the Ottoman Army and who had taken a Public Oath to turn the whole Malsia (also Malcia or Maltsia) into ashes if Nora did not become his wife.
[edit] Legend
The events happened around the year 1620. Nora’s father, a Noble Fighter wanted a son to help him fight against the Ottoman empire. When Nora, a girl was born, he took her to an orphanage in Shkodra city and left her there. His sister, knowing the doings of her brother, took Nora back and raised her as a boy. Nora's biological father, having the desire to train some young man to become a fighter, decided to train the adapted “son” of his sister. Hence, unknowingly, he trained his own daughter to become a fighter. But there is no way in fighting biology, so when Nora grew up, she become Malsia’s most beautiful girl. It is said that she was as pretty as a true Zane (mountain fairy). Her fame spread through the whole country. Pasha who resided at the Rozafati Castle in Shkodra City, heard of her too. One day Nora came down to the city with her parents. Pasha came out of Castle and saw her. He fell in love.
Initially, he wanted to marry her by the laws of the Albanian Canon, which meant he would send a trusted man to Nora’s house and ask for her hand. The Pasha himself had grown up in a similar tradition since is he was from Balkans too. However, Nora's family replied that the Albanian Canon did not allow for marriages with non-Albanians. Pasha was not used to be refused by his high ranked officers, and he had a harem full of women from all over the world. Hence, the Bosnian Dude went mad. "I'll burn all of Malsia to ashes he said, or Nora will become my wife".
That was not the first or the last time for Malsia to be burned to the ground, so nobody got really scared. It was bound to happen either for taxes, soldiers or the refusal to recognize the Ottoman legal system, anyway. But the Pasha was serious. He led his huge army and besieged Malsia.
Nora had proved to be a warrior. As a young woman she had proved to be the noblest and the most beautiful girl of all. But life had thrown yet another challenge at her. She had to prove that she was wise too, for wisdom is the thing most appreciated by the Malsia people. So she devised the plan how to kill the mad Bosnian Pasha.
This is what happened. Nora pretended to want to marry the Pasha without the permission of her family. Dressed with the djubletah, she went to Pasha's tent. Seeing her, the Pasha fell on his knees and began to pray to the divinities believing she was a true gift from heaven as a reward by the almighty Allah for his services to Him. Pasha ordered his troops to rest and prepare to go back to Shkodra city. The soldiers were happy to lay down their spears and get their noses into their bags of hashish. It sounds like the Trojan Horse, doesn’t it? But of course, it’s Balkans. Isn’t it?
While everything was quiet around the Pasha's tent, Nora pulled a dagger that her father had given to her, which he had gotten as a gift from his own father, who had gotten it as a gift from his own father and the genealogy of Nora’s Knife stretches who knows how far back. Point being, however, the dagger was in the family longer than anyone could remember. It was used strictly in wars, that is to say, the dagger was used only to kill people, or enemies as they called them to make themselves feel better. Most importantly, it was believed the dagger had magic powers, for no one who had carried it had died from enemy’s wounds. Now that was unusual at that time for a warrior family like that of Nora.
This time, though, it turned out to be a regular dagger, made of steel, by a smith in the Middle Ages. She stabbed the Pasha a few times, kicked him around the back of his head, and choked him a little so he would not scream. The Pasha fell on his Persian rug.
At that point Nora could no longer stab him for he was lying on the floor. As the Albanian customs go, you cannot hit a man that is not standing and further, cannot hit a man that does not fight back. Nora ran. As planned, at this time the Malsia army attacked the Ottomans army and destroyed them for god knows which time. But they always came back with more ready meat for the Malsia swords.
Pasha survived the stabs. He got his own special unit and followed Nora to her home.
There comes in the second legend. After this second version, Nora never went to the tent, but as the men were fighting on one side and the Ottomans had sneaked a part of their army to attack the villages, she led an army of 300 women against the Ottomans who had decided to burn, rob and rape. It is said that Nora had a duel with Pasha and she killed him.
In both versions, Nora kills the Pasha in a fair duel. And in both stories he is from Bosnia and is called Vutsi Pasha.