Artikull per Arvanitet - Theodhoros Pangallos
Posted: Sun Jul 18, 2010 3:30 pm
Arvanitet e Atikes dhe kontributi i tyre ne Rilindjen Kombetare
( 25 Mars 1821 – dita e ringjalljes te fares sone )
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_art ... 007_220696
nga Theodhoros Pangallos
Pak para Revolucionit, me 1815, ne Atike banonin 7 000 te Krishtere dhe 3 000 Myslymane sipas Pouqueville. Nga 7 000 te Krishteret, 4 000 ishin Arvanite dhe vinin nga te gjitha fshatrat e Atikes. Ishin vendosur midis Pllakes dhe Makrigianit.
Me 1821, diten e dyte te Pashkes, Turqit e Athines arrestuan 12 koka te Athines, se dyshonin se ragiate do ngrinin krye. Vendimi i tyre fillestar ishte te thernin tere te Krishteret, por kundershtimi i Halil Efendiut, kadi, shmangu dicka te tille.
Me 25 Prill 1821, sipas Dionisios Surmelis, luftetar dhe deshmitar vete, u mblodhen ne Menidhi (Aharnes) 1 200 te Krishtere. Vinin nga Hasia (Fili) me udheheqes Meleti Vasiliun dhe Mitro Skevan, nga Menidhi me udheheqes Anagnosti Qurkaqotin, nga Mesogeia me udheheqes Ioani Dhavarin dhe nga Athina me udheheqes Dhimo Antoniun.
Cliruan Athinen.
Nen udheheqjen e Meleti Vasiliut kryengritesit u futen ne Athine dhe e cliruan. Sot jashte nderteses se Bashkise ne Fili mund te shikosh statujen e tij duke veshtruar akoma bashkefshataret e tij,duke u treguar rrugen e krenarise.
Ne Shtator 1821 shtatedhjete trima nga Hasia nen udheheqjen e Mitro Skevas dhe Anastas Lekes luftuan kunder 500 Turqve (kembesor dhe kalores) nen komanden e Omer Vrionit. Ne ate beteje rrezikoj te humbiste jeten pashai i tmershem. Keshtu morri vendimin te le Athinen duke thene „nqs 70 njerez me munden dhe me bene te rrezikoj jeten, c`do behet sikur te mblidhen 1 000“.
Kryeqyteti i mevonshem i shtetit grek u clirua nga Arvanitet e Atikes, nje fis luftarak ortodoksesh te krishtere, me zakone dhe tradita te tyre, gjuhe te tyre. Nje fis qe kurre nuk iu lut Turkut dhe kurre nuk beri paqe me te. Mesuan te jetonin me thike nder dhembe per te mbrojtur nderin dhe jeten e tyre – kjo ishte rradha e perparesise – nga Turku qe nuk njihte ligj dhe nuk kishte bese.
Arvanitet e Atikes qe disa i quajne “doriane te helenizmit bashkekohor“, te tjere i cilesojne Epirote, dhe te tjere Shqiptare qe kolonizuan Atiken ne sh. 10-11 p.K., ishin ata qe ngriten armet e shenjta ne luften e madhe per besimin dhe atdheun – i permend sipas rradhes qe i permendi Kollokotroni ne fjalimin e tij te famshem ne Pnike.
Besnik ne idene e madhe helenike, te etur per liri, Arvanitet e Atikes por edhe te te gjitha vendeve greke, luajten rol protagonist ne Revolucion, i perkisnin dhe ata brezit te madh te Grekeve qe ndryshuan pergjithmone historine e kombit tone duke i dhene Helenizmit, pas 4 shekujsh, nje paraqitje shteterore te pavarur.
Historia e familjeve
Nuk jam historian qe te jap nje mendim historik te argumentuar. Jam ama Arvanit dhe njoh historine e familjes sime, ashtu si shumica e Arvaniteve te Atikes. Le te mos harrojne lexuesit se ne kundershtim me Athinen, qarku i Atikes kishte gjer kohet e fundit – dhe ne shume raste vazhdon te kete – fshatra rrenjet e te cileve shkojne shume mbrapa dhe aty familjet njihen shume mire midis tyre.
Nga ana e babait tim, Janaqis Meletis (Hatzimeletis) kishte nderin e madh te ishte ne krah te Georgios Karaiskaqit si nenkomandant i tij. Per cdo njeri qe merr mundimin te pyes do mesoje shume histori nga te gjitha fshatrat arvanite per kapedanet vendas te tyre dhe per trimat qe luftuan per lirine e atdheut.
G. Vllahojanis ne antologjine e tij historike, na ruan nje refim te vogel, ku ne nje seance Parlamenti, ku ishin ndezur gjakrat, nje luftetar i vjeter i 1821, iu drejtua protagonisteve te sherrit Arvanitshe per te ndaluar sherri. Dhe ndaloi.
Gjuha Arvanite ishte gjuha qe fliste Kunduriotis, kryeminister i Greqise, Bubulina, Bocaris, Suliotet dhe shume te tjere. Ishte gjuha qe dinte dhe kuptonte Karaiskaqis, Andhrucos dhe shume luftetare te Revolucionit.
Ne fushaten mikrasiatike 1919-1922 Arvanitet nga Losia luftonin nen bajrakun e tyre. Nuk bene pas asnje hap dhe rrane gjer tek i fundit. Vetem kur dime kete kuptojme veshtrimin e erret te Arvaniteve te Atikes qe pershkruan Titos Athanasiadhis ne romanin “Bijte e Niovis”. Ne monumentet e fshatrave tona katalogu i te rreneve me 1922 eshte me i madh nga te gjitha fshatrat e tjera te Greqise ne krahasim me popullsine tone.
Prani e rendesishme
Arvanitet sigurisht qe nuk kane prani te madhe vetem ne librin e madh te te rreneve te nderuar te kombit tone. Gjithashtu prani te madhe kane ne letrat, ne shkencat, dhe ne strukturat e shtetit te ri, duke zene poste te larta ushtarake dhe politike.
25 Marsi eshte dita e Rilindjes se kombit tone. Eshte dita kur kombi grek fitoj perseri nje shtet te tij te pavarur. Sic pershkruan ne „Babilonia“ Bizanti, ky komb grek nuk fliste te njejten gjuhe, nuk kishte te njejtat zakone, por kishte te njejtin besim, te njejtin sens se perben nje komunitet te vecante, te njejtin perceptim se ka identitetin e tij larg dhe mbi komunitetet e ndryshme dhe shumevariuese lokale gjuhesore dhe kulturore qe e perbenin. Por mbi te gjitha ky komb donte te ishte nje, i tere dhe i pandare, komb me ekzistence politike dhe sovranitet te tij. Dhe kjo ekzistence politike dhe sovraniteti i tij eshte i themeluar mbi historine, gjuhen dhe kryesisht mbi gjakun e heronjve tane qe u sakrifikuan ne luftrat per Lirine dhe Pavaresine tone.
( 25 Mars 1821 – dita e ringjalljes te fares sone )
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_art ... 007_220696
nga Theodhoros Pangallos
Pak para Revolucionit, me 1815, ne Atike banonin 7 000 te Krishtere dhe 3 000 Myslymane sipas Pouqueville. Nga 7 000 te Krishteret, 4 000 ishin Arvanite dhe vinin nga te gjitha fshatrat e Atikes. Ishin vendosur midis Pllakes dhe Makrigianit.
Me 1821, diten e dyte te Pashkes, Turqit e Athines arrestuan 12 koka te Athines, se dyshonin se ragiate do ngrinin krye. Vendimi i tyre fillestar ishte te thernin tere te Krishteret, por kundershtimi i Halil Efendiut, kadi, shmangu dicka te tille.
Me 25 Prill 1821, sipas Dionisios Surmelis, luftetar dhe deshmitar vete, u mblodhen ne Menidhi (Aharnes) 1 200 te Krishtere. Vinin nga Hasia (Fili) me udheheqes Meleti Vasiliun dhe Mitro Skevan, nga Menidhi me udheheqes Anagnosti Qurkaqotin, nga Mesogeia me udheheqes Ioani Dhavarin dhe nga Athina me udheheqes Dhimo Antoniun.
Cliruan Athinen.
Nen udheheqjen e Meleti Vasiliut kryengritesit u futen ne Athine dhe e cliruan. Sot jashte nderteses se Bashkise ne Fili mund te shikosh statujen e tij duke veshtruar akoma bashkefshataret e tij,duke u treguar rrugen e krenarise.
Ne Shtator 1821 shtatedhjete trima nga Hasia nen udheheqjen e Mitro Skevas dhe Anastas Lekes luftuan kunder 500 Turqve (kembesor dhe kalores) nen komanden e Omer Vrionit. Ne ate beteje rrezikoj te humbiste jeten pashai i tmershem. Keshtu morri vendimin te le Athinen duke thene „nqs 70 njerez me munden dhe me bene te rrezikoj jeten, c`do behet sikur te mblidhen 1 000“.
Kryeqyteti i mevonshem i shtetit grek u clirua nga Arvanitet e Atikes, nje fis luftarak ortodoksesh te krishtere, me zakone dhe tradita te tyre, gjuhe te tyre. Nje fis qe kurre nuk iu lut Turkut dhe kurre nuk beri paqe me te. Mesuan te jetonin me thike nder dhembe per te mbrojtur nderin dhe jeten e tyre – kjo ishte rradha e perparesise – nga Turku qe nuk njihte ligj dhe nuk kishte bese.
Arvanitet e Atikes qe disa i quajne “doriane te helenizmit bashkekohor“, te tjere i cilesojne Epirote, dhe te tjere Shqiptare qe kolonizuan Atiken ne sh. 10-11 p.K., ishin ata qe ngriten armet e shenjta ne luften e madhe per besimin dhe atdheun – i permend sipas rradhes qe i permendi Kollokotroni ne fjalimin e tij te famshem ne Pnike.
Besnik ne idene e madhe helenike, te etur per liri, Arvanitet e Atikes por edhe te te gjitha vendeve greke, luajten rol protagonist ne Revolucion, i perkisnin dhe ata brezit te madh te Grekeve qe ndryshuan pergjithmone historine e kombit tone duke i dhene Helenizmit, pas 4 shekujsh, nje paraqitje shteterore te pavarur.
Historia e familjeve
Nuk jam historian qe te jap nje mendim historik te argumentuar. Jam ama Arvanit dhe njoh historine e familjes sime, ashtu si shumica e Arvaniteve te Atikes. Le te mos harrojne lexuesit se ne kundershtim me Athinen, qarku i Atikes kishte gjer kohet e fundit – dhe ne shume raste vazhdon te kete – fshatra rrenjet e te cileve shkojne shume mbrapa dhe aty familjet njihen shume mire midis tyre.
Nga ana e babait tim, Janaqis Meletis (Hatzimeletis) kishte nderin e madh te ishte ne krah te Georgios Karaiskaqit si nenkomandant i tij. Per cdo njeri qe merr mundimin te pyes do mesoje shume histori nga te gjitha fshatrat arvanite per kapedanet vendas te tyre dhe per trimat qe luftuan per lirine e atdheut.
G. Vllahojanis ne antologjine e tij historike, na ruan nje refim te vogel, ku ne nje seance Parlamenti, ku ishin ndezur gjakrat, nje luftetar i vjeter i 1821, iu drejtua protagonisteve te sherrit Arvanitshe per te ndaluar sherri. Dhe ndaloi.
Gjuha Arvanite ishte gjuha qe fliste Kunduriotis, kryeminister i Greqise, Bubulina, Bocaris, Suliotet dhe shume te tjere. Ishte gjuha qe dinte dhe kuptonte Karaiskaqis, Andhrucos dhe shume luftetare te Revolucionit.
Ne fushaten mikrasiatike 1919-1922 Arvanitet nga Losia luftonin nen bajrakun e tyre. Nuk bene pas asnje hap dhe rrane gjer tek i fundit. Vetem kur dime kete kuptojme veshtrimin e erret te Arvaniteve te Atikes qe pershkruan Titos Athanasiadhis ne romanin “Bijte e Niovis”. Ne monumentet e fshatrave tona katalogu i te rreneve me 1922 eshte me i madh nga te gjitha fshatrat e tjera te Greqise ne krahasim me popullsine tone.
Prani e rendesishme
Arvanitet sigurisht qe nuk kane prani te madhe vetem ne librin e madh te te rreneve te nderuar te kombit tone. Gjithashtu prani te madhe kane ne letrat, ne shkencat, dhe ne strukturat e shtetit te ri, duke zene poste te larta ushtarake dhe politike.
25 Marsi eshte dita e Rilindjes se kombit tone. Eshte dita kur kombi grek fitoj perseri nje shtet te tij te pavarur. Sic pershkruan ne „Babilonia“ Bizanti, ky komb grek nuk fliste te njejten gjuhe, nuk kishte te njejtat zakone, por kishte te njejtin besim, te njejtin sens se perben nje komunitet te vecante, te njejtin perceptim se ka identitetin e tij larg dhe mbi komunitetet e ndryshme dhe shumevariuese lokale gjuhesore dhe kulturore qe e perbenin. Por mbi te gjitha ky komb donte te ishte nje, i tere dhe i pandare, komb me ekzistence politike dhe sovranitet te tij. Dhe kjo ekzistence politike dhe sovraniteti i tij eshte i themeluar mbi historine, gjuhen dhe kryesisht mbi gjakun e heronjve tane qe u sakrifikuan ne luftrat per Lirine dhe Pavaresine tone.
